הקשר הרב דורי

 

הקשר הרב דורי בבית ספר " לב הפרדס "

 

תכנית " הקשר הרב דורי " הינה תכנית ערכית חינוכית הבונה גשר ערכי בין דורי, ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי ביה"ס לבין האוכלוסייה המבוגרת, באמצעות הסביבה הטכנולוגית. התוכנית מופעלת ע"י משרד החינוך בשיתוף מינהל מו"ט, המזכירות הפדגוגית, מורשת קהילות ישראל, המשרד לאזרחים ותיקים ובית התפוצות. המפגשים מזמנים דיאלוג יצירתי פורה ומפרה בו כל צד תורם מיתרונותיו לחיזוק הקשר הבין –דורי. למידה הדדית נוצרת באמצעות תהליך החקר והחוויה המשותפת, כל אלה תורמים להבנה טובה יותר של בן הדור האחר ובכך יוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה.

התכנית מופעלת בבית ספרנו זאת השנה  השלישית בהובלתה של המורה אילת שחק.

משוב ממשתתפי התכנית:

הנכד, זיו אלוני: היה כייף לעבוד עם סבתא. הייתה לי הזדמנות לעבוד ביחד אתה על פרויקט משותף. זו הפעם הראשונה ששמעתי על חפץ שעובר מדור לדור ועל בית הדפוס של הוריה של סבתא רבתא. התרגשתי מאוד לדעת שסבא רבא יהודה הכיר רק אותי מחמשת ניניו. פרטים רבים לא היה ידועים לי קודם. בזכות הפרויקט התחלתי להכיר ולהבין יותר את הסיפור המשפחתי. עכשיו אני יודע הרבה יותר דברים חשובים, והכי חשוב – כל זה ביחד עם סבתא. אני מאחל לסבתא שתחיה עוד שנים ארוכות ושתמשיך לגלות לנו עוד ועוד פרטים מהסיפור המשפחתי.

 

סבתא, דבורה הרפז: החוויה האמיתית בתכנית "הקשר הרב- דורי" היא היצירה המשותפת עם הנכד שלי, זיו. הזדמנויות ליצור את הסיפור המשפחתי היו מן הסתם בלי סוף, אך התכנית הציבה יעדים של זמן ושל כמות התוכן, כאלה שהבטיחו תוצר. כל זה לא היה קורה אלמלא הנחייתה המקצועית של המדריכה, איילת שחק, שייעצה, שהציעה, שחשבה ביחד. דברים אלה אינם מובנים מאליהם. אנחנו זכינו בה. והרי התוצאה – אחרי חצי שנה של הפקה משותפת בין סבים וסבתות ונכדים יש לנו תוצר שכל המשפחה תהיה גאה בו.

התכנית אפשרה לי לא רק לספר אלא גם ליהנות מהיצירה המשותפת, מחיפוש העדויות, מתרגום חלק מהמסמכים ומתיאורם. כל אלה ריגשו אותי ביותר. זכרם של הוריי צף ועלה ביתר-שאת כל שבוע מחדש ובצורה משמעותית כל כך. התרגשתי לפני כל מפגש ובוודאי אחריו. בזכות התכנית הבנתי שזיו לומד את העבר של הוריי ונחשף לסיפור חייהם. חיבור משמעותי כזה לא היה מתרחש אלמלא התכנית.

חוויה מזווית אחרת נבעה מהמפגש עם כל הקבוצה, מהלמידה המשותפת מסיפורים משפחתיים, ובעיקר מהגאווה שהדור הצעיר יוצר ביחד עם הסבים ועם הסבתות את הסיפור המשפחתי. נהניתי לראות את היכולת הנהדרת של תלמידי כיתות ה' לשבת ביחד עם סבים ועם סבתות, לכבד את הסיפור שלהם ולתרום מהידע הטכנולוגי שלהם ליצירת מצגות אסטטיות, מתומצתות כהלכה ובעיקר – מרגשות.

אני מאחלת לנכדי, זיו, וכן ליתר נכדיי, מעבר לבריאות ולשמחה, גם המשך השתלבות בהזדמנויות כל כך פוריות כמו שמציגה תכנית "הקשר הרב-דורי" המצליחה להנגיש את שורשי המסורת המשפחתית לכל אחד ממשתתפיה. כל זאת ברוח הסיסמה של "יד ושם": "זוכרים את העבר, מבטיחים את העתיד."

 

מורה מובילה : אילת שחק