יהיה טוב
אֲנִי מַבִּיט מֵהַחַלּוֹן
וְזֶה עוֹשֶׂה לִי דֵּי עָצוּב,
הָאָבִיב חָלַף עָבַר לוֹ
מִי יוֹדֵעַ אִם יָשׁוּב
הַלֵּיצָן נִהְיֶה לְמֶלֶךְ
הַנָּבִיא נִהְיֶה לֵיצָן
וְשָׁכַחְתִּי אֶת הַדֶּרֶךְ
אֲבָל אֲנִי עוֹד כָּאן
וְיִהְיֶה טוֹב
יִהְיֶה טוֹב, כֵּן
לִפְעָמִים אֲנִי נִשְׁבַּר
אָז הַלַּיְלָה
הוֹ הַלַּיְלָה
אִתָּךְ אֲנִי נִשְׁאַר
יְלָדִים לוֹבְשִׁים כְּנָפַיִם
וְעָפִים אֶל הַצָּבָא
וְאַחֲרֵי שְׁנָתַיִם
הֵם חוֹזְרִים לְלֹא תְּשׁוּבָה
אֲנָשִׁים חַיִּים בְּמֶתַח
מְחַפְּשִׂים סִבָּה לִנְשֹׁם
וּבֵין שִׂנְאָה לָרֶצַח
מְדַבְּרִים עַל הַשָּׁלוֹם
וְיִהְיֶה טוֹב
יִהְיֶה טוֹב, כֵּן
לִפְעָמִים אֲנִי נִשְׁבַּר
אָז הַלַּיְלָה
הוֹ הַלַּיְלָה
אִתָּךְ אֲנִי נִשְׁאַר
שָׂם לְמַעְלָה בַּשָּׁמַיִם
עֲנָנִים לוֹמְדִים לָעוּף
וַאֲנִי מַבִּיט לְמַעְלָה
וְרוֹאֶה מָטוֹס חָטוּף
מֶמְשָׁלָה שֶׁל גֶּנֶרָלִים
מְחַלֶּקֶת אֶת הַנּוֹף
לְשֶׁלָּהֶם וּלְשֶׁלָּנוּ
וְלֹא רוֹאִים ת'סוף
הנּה בָּא נְשִׂיא מִצְרַיִם
אֵיךְ שָׂמַחְתִּי לִקְרָאתוֹ
פִּירָמִידוֹת בָּעֵינַיִם
וְשָׁלוֹם בְּמִקְטַרְתּוֹ
וְאָמַרְנוּ בּוֹא נַשְׁלִימָהּ
וְנִחְיֶה כְּמוֹ אַחִים
וְאָז הוּא אָמַר קָדִימָה,
רַק תֵּצְאוּ מֵהַשְּׁטָחִים.
וְיִהְיֶה טוֹב
יִהְיֶה טוֹב, כֵּן
לִפְעָמִים אֲנִי נִשְׁבַּר
אָז הַלַּיְלָה
הוֹ הַלַּיְלָה
אִתָּךְ אֲנִי נִשְׁאַר
אֲנִי מַבִּיט מֵהַחַלּוֹן
לִרְאוֹת אִם כָּל זֶה אֲמִתִּי
מַבִּיט מֵהַחַלּוֹן וּמְמַלְמֵל אֶת תְּפִלָּתִי
עוֹד נָגוּר זְאֵב עִם כָּבַשׁ
וְנָמֵר יִרְבַּץ עִם גָּדִי
אַךְ בֵּינָתַיִם אַל תּוֹצִיאִי
אֶת יָדֵךְ מִכַּף יָדִי
וְיִהְיֶה טוֹב
יִהְיֶה טוֹב, כֵּן
לִפְעָמִים אֲנִי נִשְׁבַּר
אָז הַלַּיְלָה
הוֹ הַלַּיְלָה
אִתָּךְ אֲנִי נִשְׁאַר
אֲנִי מַבִּיט מֵהַחַלּוֹן
אוּלַי מַגִּיעַ יוֹם חָדָשׁ.
על השיר וכתיבתו
השיר נכתב ב -ב – 1978 על רקע הסכם השלום עם מצרים הממשמש ובא.
השבוע ביום שלישי ה- 26/3 נציין את יום חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים בין המנהיגים מנחם בגין ואנואר סאדאת בתיווכו של נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר
למרות זאת פותח הדובר בשיר מביט מהחלון ומדמיין דברים לא טובים.
הפזמון משחק על המשמעות הכפולה של הביטוי "יהיה טוב". מצד אחד, יש בו המון תקווה שהמצב ישתנה לטובה, ומצד שני זו כמעט התשובה האוטומטית של אנשים שנשאלים אז מה יהיה, ואומרים בחצי ייאוש חצי תקווה – "יהיה טוב". מצד שלישי, כששומעים את דויד ברוזה שר – הוא ממש מתכוון לטוב. לא נשבר, כמו שאומרות המילים.
יהונתן גפן נגע בשיר גם בחיים בישראל על רקע המלחמות: " אנשים חיים במתח / מחפשים סיבה לנשום / ובין שנאה לרצח / מדברים על השלום". הנשימה מסמנת את החיים, אולי זו השאלה שאת התשובה לה מחפש הדובר – סיבה לנשום, סיבה לחיות במקום שבו החיים במתח מתמיד, ורק בהפוגות הקטנות בין אירועים אלימים וקשים, רק אז מדברים על השלום.
הבית האחרון בשיר עוסק ישירות בתהליך השלום עם מצרים, ומתאר את הגעתו של נשיא מצרים לישראל. "איך שמחתי לקראתו", כותב הדובר ומביע לראשונה בשיר ממד אופטימי כלשהו.
הדיאלוג שמתנהל עם הנשיא מתחיל בשמחה ותקווה. הדובר אומר לו "בוא נשלימה ונחיה כמו אחים".
השיר "יהיה טוב" נתפס בעיני רבים כשיר לעידוד השלום, אך בטקסט קיימת ראיה מפוכחת שמתייחסת לתהליך בחשש מסוים כלפי הטבע האנושי, ויכולתו לחיות בשלום עם אחיו בני האדם. השורה החותמת את השיר מסמנת את התקווה שלמרות הכול אולי יבוא יום חדש שיאפשר אמת. "אני מביט מהחלון אולי יגיע יום חדש".
אפשרות לשאלות ולשיח
האם לדעתכם השיר הוא שיר אופטימי ? הביאו דוגמא מהטקסט
למה מתכוון המשורר כשאומר "ילדים לובשים כנפיים ועפים אל הצבא " ?
צפו בסרטון "לקראת הסכם". האם אתם מכירים חלק מהדמויות שבסרטון ובתרומתם למדינת ישראל ?
מה דעתכם על האמירה של מנחם בגין : "המלחמה נמנעת , השלום הוא בלתי נמנע"
הקשיבו לתכנית המיוחדת של "זהו זה " בעקבות השלום – האם למדתם דבר מה מהתכנית – פרטו !
הביטו בתמונת המנהיגים שבראש הדף – תארו אותה במילה או במשפט קצר